Onderwijs is 'big business'. Vreemd, want er is de afgelopen tijd behoorlijk bezuinigd op de ontwikkeling van de jonge Nederlander. Toch is het het onderwijs voor de wind gegaan. Zou dat komen omdat scholen minder lesgeven en investeren in secondaire onderwijstaken? Of omdat de scholen te veel oppotten en te weinig investeren in onderwijsverbetering (niet te verwarren met onderwijsvernieuwing, want dat wat nieuw is, is niet altijd beter)?
De laatste decennia heeft de onderwijsvernieuwing vooral in het kader gestaan van digitalisering van het onderwijs. Veelal werd er veel geïnvesteerd in allerlei software en hardware voor op school, en veelal was het geld geen probleem. Je liep immers achter als je als school geen Microsoft in huis had gehaald.
Het probleem lag (en ligt) vooral aan de interne kennis van ICT en Onderwijs. Kennis van ICT is niet voldoende om ook in te zien welke applicaties practisch inzetbaar zijn voor een dagelijkse les. Als digibetische docent laat je jezelf snel inpalmen door gelikte praatjes over allerlei soft- en hardware die je misschien helemaal niet nodig hebt.
Het is niet vreemd dat scholen door de vele mogelijkheden verkeerde keuzes maken. Er is voor educatie een heleboel beschikbaar en vaak is enige ICT en Onderwijs kennis nodig om de juiste informatie eruit te filteren. Ik zie dan ook een gat in de markt voor een bedrijf dat scholen onafhankelijk adviseert en ondersteunt met haar keuzes. Want advies websites over digitalisering kunnen vaak geen specifiek advies geven over elke individuele school.
Moet je als school bijvoorbeeld een digitale leeromgeving (DLO) aanschaffen, vaak het hart van je digitale vernieuwing? Veel scholen hebben al It's Learning of Blackboard, maar weten vaak niet dat er ook gratis DLO's beschikbaar zijn zoals Moodle of Claroline. Natuurlijk is het afhankelijk per school of een commercieel of een Open Source DLO beter is, maar heel vaak blijkt dat veel scholen te 'zware' DLO aanschaffen, terwijl ze het met een Open Source DLO's ook hadden kunnen redden.
Kijk je naar de mogelijkheden voor Moderne Vreemde Talen alleen al, dan zijn er zoveel verschillende opties voor audio- en videomateriaal, oefenprogramma's, leersites en informatie portals dat het onmogelijk is een helder beeld te krijgen wat er allemaal beschikbaar is. Daarom moet je als school voor jezelf duidelijk hebben wat je wilt, en daarna pas kijken of dat digitaal ondersteunt kan worden. Vaak kan dat gratis, en er hoeft niet veel ICT kennis bij te komen kijken.
John Daniëls DLO vergelijking
woensdag 31 januari 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
 
Geen opmerkingen:
Een reactie posten